Week 1 - 11/17 augustus: Verhuizen & Marsala

18 augustus 2014 - Marsala, Italië

Lieve allemaal,

Zoals ik al zei, is het plan om jullie op de hoogte te brengen van de highlights door het beantwoorden van een aantal vragen. Mochten jullie naar aanleiding hiervan nog vragen hebben waar je ook graag over zou willen lezen, reageer dan alsjeblieft op deze blogpost, zodat ik ze de volgende keer kan toevoegen!

Motto van deze reisblog: KORT & KRACHTIG!

1.       Welke plaatsen heb ik bezocht?

a. Ik ben eerst weggegaan uit Groningen, waar ik bij Eetcafé Roezemoes nog een etentje heb gehad met vrienden en een verrassingsbliksembezoek van mijn ouders voor ik wegging.

b. Nu ben ik in Marsala, waar ik tot dusver het strand heb verkend en een city tour by night in de auto heb gehad gisteravond en naar de favoriete pizzeria van Ilaria, de middelste van 'mijn' kinderen, ben geweest.

c. Gisteren overdag zijn we vanuit de haven op opa's bootje gaan varen. De bedoeling was dat we naar Favignana, een Egadisch eiland, zouden gaan, maar uiteindelijk waren de golven nogal hoog voor het kleine bootje, en hebben we wat dichter langs de kust gevaren, gezwommen en geluncht aan boord.

d. Gisteren zijn we in de namiddag samen met vrienden van de familie, die een Britse au pair hebben, naar Saline Ettore e Infersa geweest (een zoutwinning, aangedreven door windmolens). We zijn het museum niet ingeweest, maar hebben wel de zonsondergang bekeken. Erg mooi!

2.       Welke activiteiten heb ik gedaan?

Behalve dat was er zaterdagavond een groot familiediner in het huis van mijn familie. Denk aan je stereotype beeld van Italië en alles valt op zijn plek. Prachtig! Helaas had ik migraine en heb ik het diner (dat om 22.00 uur begon) niet gehaald, maar ik heb wel iedereen een handje geschud en mijn beste Italiaans in de mix gegooid.

3.       Wat was het hoogtepunt van de week?

Het was een week van hoogstepunten. De cliënten waren lief, ik heb de kinderen ontmoet en ze zijn erg lief (maar ook heel verlegen, dat maakt het soms lastig, de jongste geeft soms eenvoudigweg geen antwoord als je iets vraagt), het werk hier is erg leuk, de ouders zijn ook heel lief, het huis is echt boven verwachtig mooi: groot, villa-achtig en de tuin lijkt wel een paleistuin, ik heb een lesboek Italiaans gekregen en hoewel ik hier nog maar een weekend ben, ik boek al vooruitgang! Als ik nu zeg dat ik geen Italiaans spreek, begint iedereen tegen te sputteren (wat ook ongemakkelijk is, want ik kan echt niet veel zeggen  :D ).

4.       Was er deze week een dieptepunt?

De migraine. Ik  had verwacht dat het vertrekken uit Groningen nog even een brok in mijn keel zou opleveren, maar 'helaas', het voelt alleen maar goed!

5.       Wat was de gastronomische topper deze week?

Toen ik deze vraag voor mezelf opschreef, wist ik nog niet hoe het eten op Sicilië precies zou zijn. Mamma mia, wat is het lekker! :D Maar als ik moet kiezen, zeg ik alles met aubergine. Ik had ze de laatste tijd in Nederland al (her)ontdekt (mijn moeder maakt ze ook lekker klaar), maar dit slaat echt alles! En natuurlijk het fruit! De mensen zijn hier trouwens veel intelligenter dan bij ons: ze snijden perziken in stukken, dus geen gedrup langs je kin of opeten-boven-de-gootsteen!

6.       Was er iets dat ik nooit meer wil eten of drinken?

Nee. Het enige wat ik niet super vond was de fico d'India, de cactusvijg.

7.       Wat was ongemakkelijk?

De begroeting. Van Spanje ben ik wel gewend dat je elkaar begroet door te zoenen in plaats van handjes te schudden. Hoe dan ook, in Spanje geef je elkaar altijd twee zoenen. Altijd. Twee zoenen. Duidelijk!

Hier overkomt het je gewoon! Soms is het er één, soms zijn het er twee. Ik besloot te vragen hoe dit werkt, of er een systeem is. Klaarblijkelijk zijn twee zoenen formeler dan één (klinkt logisch), maar je gaat nogal snel van formeel naar informeel heb ik gemerkt. Ik raak er ontzettend van in de war en heb al een paar momenten gehad waarop ik nog één extra wilde geven en de ander eigenlijk maar één. Moeilijk. Daniele, de vader van het gezin waarin ik woon, vindt het maar grappig en bereid me inmiddels een beetje voor 'two kisses', zei hij gistermiddag toen de vrienden kwamen. Toen ze weggingen werd het one kiss. Ik snap er niks van! :D

Ik ga dadelijk wat foto's uploaden van het huis en waar ik allemaal geweest ben, mochten er daarna nog vragen overblijven hoor ik ze graag en beantwoord ik ze volgende week!

Liefs uit Marsala!

1. Betsie Arends:
    18 augustus 2014
    Lieve Maria

Wat is dit? Vakantie of werk?
    Oh ja, vakantiewerk kan ook.
    Geniet er in ieder geval van.

Liefs mam.
  2. Gerard Arends:
    18 augustus 2014
    Daar heb je het goed getroffen! Een totaal andere wereld;prachtig. En bovendien is het daar vandaag ook nog eens 15 graden warmer dan hier.Is de zoutwinning daar nog echt handwerk? En wat kost een pondje dan?
  3. Sanne:
    25 augustus 2014
    Ik snijd mijn perziken altijd al in stukken... :p
  4. Henri Arends:
    26 augustus 2014
    Nu heb ik geloof ik nooit deze link van jou gehad, dus ik heb even wat te lezen,

Nu begrijp ik uit dit verhaal
    Come as a guest, leave as a friend. (vanuit jou gezien)
    Leuk te lezen dat je het naar je zin hebt!